A tavaszi első induláskor, ha minden rendben, akkor hajlamosak vagyunk "feleslegesnek" gondolni az ősz beköszöntével elvégezett téliesítésre fordított energiát! Az alábbiakban röviden összefoglaltuk, mire kell vigyáznia, hogy ne a saját kellemetlen tapasztalatain kelljen okulnia:
Az elvégzendő feladatok sorában a víztelenítés a legfontosabb, hiszen egy szétfagyott bojler, elrepedt csaptelep javíthatatlan, a cseréje elkerülhetetlen és drága. Ráadásul, amíg valaki felfedezi a bajt, nem ritkán elázik az egész lakótér, feláznak a bútorok, a télre benne hagyott tartozékok tönkremennek a víztől. Sajnos ezt a műveletet gyakran nem végzik el a megfelelő körültekintéssel, a rendszerben benne marad a víz, ami a legalsó pontban idővel összegyűlik, és a száraznak hitt rendszer az első mínuszok alkalmával szétfagy!
Reménytelen vállalkozásnak tűnik a pókok elleni védekezés is. A tél beköszöntével a szorgalmas hálószövögetők és más rovarok előszeretettel költöznek be a gázberendezések levegő bevezetéseibe. Az még a szerencsésebb változat, ha később nem indul be a gázkészülék, sokkal nagyobb baj lehet, ha "félreég" vagy "bedurran" a levegő hiánya miatt.
A szellős tárolással meg lehet előzni az egészségre is káros penészesedés és gombásodás kialakulását. Erre kitűnően alkalmas az igényes takaróponyvák használata, amelyek megfelelő levegőáteresztő képességgel rendelkeznek, de a nedvességet kívül tartják. Itt a takarékoskodás jegyében az olcsóbb ponyva választása később drága befektetésnek bizonyulhat. A külső burkolat károsításán túl (ez gondos felhelyezéssel megelőzhető) az elégtelen szellőzés akár egy tél alatt képes visszafordíthatatlan károk okozására. A korszerű, igényes anyagok nyilván drágábbak, de az allergiát okozó, messziről penészszagot árasztó lakótér viszont már egy igazán olcsó lakójárműre utal majd.
Tavasszal az ablakok nyitása tartogathat meglepetéseket, ha a nem megfelelően szellőző ponyva alatt, vagy a télen is perzselni képes napsütésben az ablaktábla rágyógyul az egykori gumitömítésre. Azért egykori, mert miután sikerül róla lefeszegetni az akrilüveget, többé nem nevezhető tömítésnek. Az ilyen "balesetek" elkerülése szintén figyelmet, rutint és megfelelő időben elvégzett tisztítást feltételez.
És nem beszéltünk még a havazásról! A lakójármű tetejére frissen esett hó sem pehelykönnyű, azonban az enyhülést követő eső, miután felitatódott a jégkristályok között, akár tonnányi súllyal nehezedhet a járműre. A következmény végzetes lehet: Elvetemedik ("behasal") a tetőszerkezet, az eresztékek fellazulnak az oldalfal és a tető találkozásánál, a hirtelen jött eső a hóban felgyülemlik és befolyik a tetőablak kényszerszellőző nyílásain, a jármű padlója, alátámasztási pontjai sérülnek.
A padló alatti szintre jutva meg kell említenünk a futómű, az alváz és a padló alatti felületek védelmét. Hihetetlenül nagy károkat okoz, ha a lakójárművet nem megfelelően bakolják alá (szélsőséges esetben teljesen használhatatlanná válik a rugózás). A kijavítatlan padló alatti burkolatsérülések felveszik a vizet és elindul a "mély korrózió". Ezt követően nincs további lehetőség a megelőzésre, következhet a javítás.
A fedélzetet sem lehet magára hagyni. Az akkumulátor szinten tartó töltés hiányában szétfagyhat, ami beláthatatlanul nagy pusztítást képes okozni. Hiába volt minden víztelenítés, ha a hűtőszekrényben benne marad az ital (bár a pálinka nem fagy meg, de az egyébként sem szokott a hűtőben maradni). A szétszórt ételmaradékok hívatlan látogatókat csábítanak a lakótérbe, a tűzhelyen maradt, leégett ételmaradékok a korrózió és a penész melegágyai. Van tehát tennivaló bőven, de ez olyan feladat, aminek a végrehajtása duplán megtérül!