- A karosszéria (illetve felépítmény) festésének a hibáit most még nem késő kijavítani, ha ehhez alkalmas száraz idővel ajándékoz meg bennünket az eddig egyébként igen bőkezű ősz, de ennek hiányában egy nagyobb garázs, vagy szakműhely is megteszi. Az alkalmat kihasználva a padlólemezt ért károkat, az alváz rozsdásodásnak indult pontjait gondosan ki kell javítani. A téli felgyülemlett havat mindig el kell takarítani körben a padló alatt, így biztosíthatjuk a hat-nyolc hetenként elvégzendő átfűtéshez a gázkályha levegőellátását is.
- Az ajtó- és ablaktömítések szintén megérdemelnek egy kis gondoskodást a megfelelő gumiápoló szerrel, esetleg szilikonspray-vel vagy "leheletvékony" szilikonzsírral. Így nem csak a folyamatos szellőzést biztosíthatjuk, de megakadályozhatjuk, hogy az akrilüveg ablakfelület "ráégjen" a tömítésre, és az első tavaszi nyitáskor letépje a finom tömítő felületet.
- Biztonságunk érdekében se feledkezzünk meg a mozgó alkatrészek kenéséről, első sorban a fékrúd és a kapcsolódó fékszerkezeti elemek zsírozásával (lakókocsik). Emellett a fülsértő nyikorgást is megelőzhetjük, ha a támasztólábakat, szervizajtó- és bútorzsanérokat, valamint a fellelhető csuklókat és könyököket (TV-tartó állvány, antenna, asztalláb... stb.) kezelésbe vesszük.
- Kiemelt figyelmet követel az elősátor, az árnyékoló és minden hasonló, ponyva anyagú tartozék: számukra a tiszta és száraz körülmények biztosítása elengedhetetlenül fontos! Vonatkozik ez a kárpitozott bútorelemekre, párnákra éppúgy, mint az ágymatracokra.
Ellentétben a sajnos igen elterjedt gyakorlattal, a lakójármű nem a lakásból kiszorult, ellenben kidobásra még nem ítélt holmik téli tárhelye. Ez nem olyan, mint a jóasszony takarékossága, mondván "ételt sosem dobunk ki", majd miután a kamra sarkában ehetetlenné silányult és az egérnek sem kell, akkor már szemétre lehet vetni a maradékot. Röviden:
- A lakótér karbantartásához hozzátartozik a szükségtelenné vált kacatok eltávolítása, a rakodóterek, szekrények kiürítése (hűtőszekrényből minden ital- és ételmaradék eltávolítása), így az átszellőzés folyamatos biztosítása. Ehhez a szekrényajtókat, fedeleket nyitva kell tartani (ablakokat és hűtőgépajtót szellőztetőre állítani).
-
A vízrendszer teljes víztelenítése szükséges, de nem elegendő! A makacs szennyeződések, algalerakódások megszüntetése és az antibakteriális fertőtlenítés általában speciálisan erre a célra készült anyagokkal lehetséges.
(A vízrendszer téliesítéséről bővebben...) - A fagykárok megelőzése érdekében végzett víztelenítés terjedjen ki a beépített WC-re, a bojlerre, a szennyvíz-rendszerre, a víztartályokra és vezetékekre, különös hangsúllyal a vízpumpára! Egy csekély víz megfagyása szétnyomhatja a csapot vagy a csőillesztéseket. A víztelenítés odafigyelést és tapasztalatot követelő feladat, elmaradása igen komoly károkhoz vezethet!
- A lakókocsi kapcsoló- és ráfutófék szerkezetét gondosan le kell takarni, a gázpalackokat még véletlenül se felejtsük a rendszerre csatlakoztatva (különösen ügyelni az elzárásra és a védőkupak felhelyezésére).
- A jármű tárolásánál nem annyira a zárt garázs, mint inkább a jól szellőző fedett, száraz hely a fontos. Akinek ez nem áll rendelkezésére, használjon téli takaróponyvát (a gyártó/forgalmazó használati útmutatóját azonban lépésről lépésre be kell tartani, elkerülendő a felületsérüléseket és a szellőzőrések lezárását.)
- A közterületen tárolt járművek biztonságát is növelhetjük, ha felbakolva teljesen tehermentesítjük a kerekeket, de amennyiben ez nem kivitelezhető, akkor a támasztólábak letekerésével és a gumiabroncsokban az előírthoz képest mintegy fél barral megnövelt légnyomással szintén megfelelő eredményt érhetünk el.
- Manapság a lakókocsikban éppúgy előfordulhat fedélzeti akkumulátor, mint egy lakóautóban. A pólusokról kössük le a sarukat és gondoskodjunk a rendszeres (legalább havonta egyszeri) töltésről, vagy olyan töltőberendezést használjunk, amelyik tartósan rákötve maradhat, mert automatikusan elvégzi a szükséges utántöltést (ezt többnyire '*' hópihe szimbólummal jelölik a töltőn).
A lakóautóknál még további figyelmet követel:
- Az ablakmosó és hűtőfolyadék rendszer: itt a mindennapi használatban maradó személygépkocsikhoz képest nagyobb fagyállóságú folyadékot kell használni! -25-35 C0!
- Az üzemanyagtartályt teletankolva előzhető meg legegyszerűbben a belső korrózió kialakulása.
- A jármű rögzítését semmiképp sem szabad kézifékkel megtenni, felbakolás hiányában a kiékelés és a váltó sebességfokozatban hagyása jelenthet megoldást!
A lakójárművön esedékes javításokat késő ősszel célszerű elvégeztetni, mert egyrészt a szakműhelyek kevésbé leterheltek, másrészt a kijavítatlan hibaforrás állapota számos esetben a tél folyamán jelentősen súlyosbodhat! Ez a takarékosság aztán tavasszal meglehetősen jelentős "kamatnyereséget" hoz!