Az oldalunk sütiket (Cookie) használ a működése során. Amennyiben nem szeretné ezeket engedélyezni, úgy böngészőjében letilthatja a sütik elfogadását, de akkor nem biztos, hogy az oldal rendben fog működni. Dönthet úgyis, hogy nem lép tovább az oldalunkra! Mi a törvényes feltételek betartása mellett alkalmazzuk a sütiket. Bővebb információt találhat az Adatvédelmi Nyilatkozat menüpont alatt!
Termékcsoportok:

Mire kell figyelni a kiegészítő tükör kiválasztásánál?

Mire kell figyelni a kiegészítő tükör kiválasztásánál?

Összegyűjtöttünk néhány fontos szempontot, amit feltétlenül szem előtt kell tartani a vontatáshoz  (esetleg oktatáshoz) használt kiegészítő tükör kiválasztásakor. A listába foglalt tanácsok betartása segíti, hogy ne fogjunk mellé a tükör kiválasztásakor, de azért lehetőleg a vásárlás előtt fel kell próbálni a tükröt a gépkocsira. Akkor sem árt az óvatosság, ha a kiegészítő tükör jármű-specifikusan az adott járműtípushoz készült:

  • Felesleges a szükségesnél hosszabb karú kiegészítő tükröt választani, így javítható a stabilitása!
  • Az alapjármű tükörkarja gyenge? Akkor a lehető legkönnyebb tükörre van szükségünk!
  • Mindkét oldalon egyforma méretű és alakú az autónk visszapillantó tükre?
  • Megfelelő rögzítőperem áll rendelkezésre a kiegészítő tükör rögzítéséhez?
  • Gyakran kell fel/leszerelni a kiegészítő tükröt, vagy fontosabb a minél stabilabb rögzítés?
  • Ha különböző autótípusokon akarjuk használni, akkor megfelelő univerzális kivitelt válasszunk!
  • Osztott látómezőt szeretnénk a közeli és a távolabbi forgalom figyelemmel követéséhez?
  • A síktükör ugyan nem torzít, viszont kisebb teret fog át a látómező!
  • A domború tükör látótere nagy, de meg kell szokni a torzításból eredő arányokat!
  • Az ajtók bezárásakor automatikusan parkolóállásra záródnak a tükrök?
  • Elektromosan állítható visszapillantónál a jármű tükörlapja szabad mozgása biztosított?
  • Van irányjelző (esetleg helyzetjelző) kialakítva a tükörtestben?
  • Vontatásnál vagy járművezetés oktatásnál kötelező a kiegészítő tükör!
    • Amennyiben a járművezetés biztonsága megköveteli, akkor mindegy, hogy törvényi előírás-e a kiegészítő tükör! Az oktatásnál jól felfogott közös érdek a használata, a vontatásnál pedig követelmény, hogy a járműszerelvény mellett szabadon hátra lásson a vezető!
  • Amennyiben lehetséges, vásárlás előtt feltétlenül próbáljuk fel autónkra a kiegészítő tükröt!
  • Lakóautók esetében a felépítmény gyártója általában már eleve hosszabban kinyúló visszapillantót szerel fel, de ez nem mindig elegendő az egyéni vezetői szokások mellett!

  • Áruszállító kisteherautók esetében, ha a rakodófelületre utólag készítettek ponyvát, vagy rakodódobozt, akkor biztosan meg kell szélesíteni az eredeti visszapillantó kinyúlását egy kiegészítő tükörrel! A szállítmány és a közlekedés elemi biztonsága ezt megköveteli!

Mire kell ügyelni felszereléskor?

  • A kiegészítő tükör rögzítése megfelelő legyen! A gumiszalagos kiviteleknél nem szabad "vékonyra" túlfeszíteni a szalagot, mert elszakadhat. A fogókarmok biztosan illeszkedjenek az autó tükrére, ne lehessen oldalirányban könnyen elhúzni, mert akkor könnyen kilazulhat. Az alakzáró kötések biztosítják a lehető legstabilabb használatot! 
  • Ellenőrizzük le, hogy az autó eredeti tükrének a mozgásait ne akadályozza (például megálláskor automatikus bezáródás, vagy az elektromosan állítható belső tükörlap nehogy nekifeszüljön a kiegészítő tükörnek, mert eltörhet, vagy lefeszítheti a kiegészítő tükröt)!
  • A gyári tükörbe esetlegesen beépített irányjelző funkciót ne befolyásolja (takarja) a kiegészítő tükör!
  • A felfogatási pontok ne okozzanak sérülést a jármű fényezésén
  • A kiegészítő tükör ne rezegjen és ne mozgassa az eredeti gyári tükröt.
  • Felépítményes vagy ponyvás áruszállítónál lehetőleg függőleges helyzetben úgy pozicionáljuk a tükröt, hogy a lehető legtöbbet lássuk a felépítmény hátsó pereménél az úttól a felső sarkáig.

Mire vigyázzunk használatkor vontatásnál?

Amikor nincs szükségünk a kiegészítő tükörre, azonnal szereljük le az autónkról! A szembejövő nagy teherautóktól minél nagyobb oldaltávolságot hagyjunk, így elkerülhetjük, hogy a menetszél "lerántsa" a tükröt. Amennyiben szokatlanul rezeg a kiegészítő tükör, inkább álljunk félre egy parkolóba és ellenőrizzük, nem lazultak-e meg a kötések. Az esetleges rezgés egyébként nem feltétlenül a kiegészítő tükör miatt tapasztalható, lehet, hogy az autó eredeti gyári visszapillantójának a karja nem elég erős! Amennyiben gumiszalagos a rögzítés, érdemes ezt a szalagot legalább kétévente kicserélni, mert ha elöregedik, akkor könnyebben szakad. Útpadkára felhajtáskor, emelkedőre kanyarodva a kiegészítő tükör nagyobb mozgásteret igényel az eredeti visszapillantónál, hamarabb elakadhat egy korlátban, közlekedési tábla oszlopában, fatörzsben, kapubeállóban vagy a mellette álló másik járműben.


Hogyan állítsuk be a kiegészítő tükröt lakókocsi- vagy lószállító vontatáshoz?

  • Járműszerelvény esetén a tükör beállítása előtt álljunk egyenesbe a vontatmánnyal, különben csalóka képet kaphatunk. Optimális esetben vagy a kiegészítő tükörben, vagy az autó eredeti visszapillantójában látható legyen a vontatmány kereke. Így nemcsak a szerelvény helyzetével lehetünk folyamatosan tisztában, de egy esetleges gumidefektet is azonnal észre lehet venni, ami egyébként az utánfutóknál nem mindig érezhető olyan egyértelműen, mint a húzóautónál. 
  • A vontatmány helyzetjelző fényei lehetőleg ne legyenek a kiegészítő tükör látómezőjében, mert az vezetés közben zavaró hatású!
  • Éjszakai vezetés alkalmával a mögöttes forgalom fényei ne sugározzanak közvetlenül a vezető szemébe. Ez úgy érhető el, ha a visszapillantóba tekintéshez egy kis fejmozdításra van szükség.
Tartalomhoz tartozó címkék: lakokocsi Tudjuk hogy használni tudjuk