A Karavándor magazin tartalmából (2014.12.12.):
És végül Düsseldorf egy kicsit év végi, bolondos hangulatból tekintve
Korábbi számunkban már beszámoltunk a nagy VW őrületről, amikor a jó öreg Transporter önmagát húzza. Ez a Münchhausen báró ihlette szerelvény a VW T1 retró álom sokadik reinkarnációja, bizonyítva az örök igazságot: Nincs új a nap alatt! A "néphagyományra" építő kreativitás a tradicionális formát vegyítette a kényelemmel: A 4,89 méter hosszú utánfutó 600 kg-ot nyom, a rövid változat pedig csupán 2,70 méter hosszú.
(Fotó Constanze Tillmann, Messe-Düsseldorf)
A korábbi években megszokottak szerint idén is voltak álomtúra bemutatók a Caravan-Salon vetítőjében. Délről - Északra címmel az Amerikai kontinenst átszelő expedíciós túrával ismerkedhettek meg az érdeklődők. Az Andok izgalamas és rejtélyes útjain át a trópusi esőersőkön keresztül egészen fel a Maja-birodalom kultúremlékeit felidéző romvárosig. Janette Emerich és Uwe Hamm saját felvételeikkel illusztrálva tárták a közönség elé útjuk felejthetetlen élményeit. (Janette Emerich és Uwe Hamm fotói)
Az amerikai "home-cirkálók" szemünk láttára adtak életet testükben rejlő sportkocsi
csemetéiknek. A középgarázsos csodák az oldalfekvéses, míg a hátsó beállós kivitelek a farfekvéses metódust részesítették előnyben. Jövőbeli tulajdonosaik egyéni óhajaikat megfogalmazva az anya, ha jó... akkor van benne fedélzeti generátor, kitolható oldalfalak, legalább 500 ló a szívében és teljesen kötetlen energiaellátó és kommunális rendszer a felépítményben... és így tovább sorolhatták elvárásaikat. A szerény alapárból (mondjuk kilencszáznegyvenezer, és mondjuk euróban) kiindulva a kívánalmaktól függően a vételár ennek a másfélszeresére is rúghat.
Ez egyáltalán nem vészes, hiszen egy-két éves kamataiból megvan egy egyszerűbb "belevaló", azaz egy alap sportautó. Az oldalra kicsúszós változat a tengelyei közé engedi be a sportos csemetét, megkímélve ezzel a lakóteret a helycsökkentéstől. A hátulról pottyantós csoda pedig amúgy ausztrálosan, olyan kengurus módon szabadul meg picinyétől. A röpke 20 tonnányi guruló apartmanok gyártói közül a német Volknermobil az amerikai piacon is komoly sikereket könyvelhetett el magának, ott az év lakóautójának választott modelljével, de a Variomobil is kitett magáért az európai vásáron a Mercedes Antos alapra épített 11 méteres cirkálójával.
Aki pedig kényelmetlennek érezné a felesleges luxust, az tegyen rá! Rá az autójának a tetejére egy tetőcsomagtartót, amit kinyitva elalhat benne az ember, miután eljátszotta Rómeó szerepét. Feltéve, ha Giulietta nem ment el addig a korábbiakban ismertetett luxuscirkálók valamelyikével.
Költségvetés, autópályadíj 2015: megyei e-matricák
A jövő évtől egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják az autósok. A január elsejétől kapható matricatípus 5 ezer forintba kerül majd. A személygépkocsik az eddigi jogosultsági kategóriák szerint a korábbiaknak megfelelően változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. Az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve pl. a Győr–Budapest vagy a Budapest–Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal.
Változás az is, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított, új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.
Az arányos közteherviselés érdekében az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége. A körgyűrű M5 autópálya és M4 autóút (4. sz. főút), valamint M3 autópálya és 11. sz. főút közti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0 autópályán belüli részei (pl. M1-M7 bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek. Az M0 körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díj kivetését itt az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. A jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.
A kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjfizetésre kötelezett szakaszra jogosultság hiányában hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis érkezne pótdíjfizetési felszólítás, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.
A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok esetében is megszűnik.
Szerkesztette: Wald Krisztina