Az oldalunk sütiket (Cookie) használ a működése során. Amennyiben nem szeretné ezeket engedélyezni, úgy böngészőjében letilthatja a sütik elfogadását, de akkor nem biztos, hogy az oldal rendben fog működni. Dönthet úgyis, hogy nem lép tovább az oldalunkra! Mi a törvényes feltételek betartása mellett alkalmazzuk a sütiket. Bővebb információt találhat az Adatvédelmi Nyilatkozat menüpont alatt!
Termékcsoportok:

Hírmondó 2014.11.10.

CzT (Karavándor magazin)

Bizonyára sokan emlékeznek még Hofi Géza viccére a disznóvágásról, amikor megkérdezik a kissé kancsal böllért: Mondja csak! Oda néz ahová szúr? Mert akkor helyet cserélek a disznóval!
Így év vége felé bizony rossz idők köszöntenek a malacokra! Újra éledő népszokás a disznótor, amikor a gazdák a télre készülve mindenféle finomsággal töltik fel a kamrát, ami nem sok jót ígér a hízott sertéseknek. Sosem értettem, hány kóstoló jön ki egy levágott malacból, hiszen a nagy esemény után számolatlanul osztogatta a gazda a finomságokkal teli csomagokat. De aztán érthetővé vált a hagyomány leleménye, amikor hasonló ajándékok érkeztek a rokonságtól, komaságtól. Így változatossá tehették az éléskamra kínálatát, mert ha valakinek jól sikerül a kolbász, azzal dicsőségre tett szert, ha pedig elsózta a húrkát, akkor sem kellett egész télen azt ennie, a környékbeliek egy-egy vacsora erejéig elviselték az ajándék kóstolót.
Aki szívesen kipróbálná magát egy bazi nagy magyaros lakomában, annak mostanság egyre több lehetőség kínálkozik, bár a városi vendég viszonzásul legfeljebb néhány zacskó chipset tudna ajándékozni... erről viszont inkább lebeszéljük, csakúgy, mint arról, hogy az egészséges táplálkozásról tartson kiselőadást a disznótorossal megterített rogyadozó asztal mellett. Más értelmet nyer az iskolában tanult felsorolás: fej, tor, potroh.

Jó étvágyat és kellemes időtöltést kívánunk!

Czt

A Karavándor magazin tartalmából (2014.11.10.):

Az autóvezetést alapja az automatizmusElsőbbség megszokásból

Egykoron, még huszonéves ifjú koromban volt alkalmam egy osztálytársam mellett (aki egyébként autóversenyzéssel múlatta a szabadidejét) utasként ülni a jó öreg farmotoros Skodájában. A vezetési stílusában a versenypályák örömautózását hozta a közlekedésbe, bár nem kevés üröm keveredett bele, mert hát a többi résztvevő inkább a biztonságos hétköznapi autózás híve volt. Pajtásom, akit nevezzünk egyszerűen csak Péternek, úgy szlalomozott a Petőfi hídon, hogy fényárban úszott a jó öreg Duna-híd a rengeteg fenyegetően villogó autótól. Közben elmagyarázta nekem, mennyire bután viselkednek az úrvezetők, akik késő éjjel hazafelé tartva, akkor is kiteszik (úgy mondta, feleslegesen) az irányjelzőt, ha közel s távol egyetlen mozgó jármű sincs több kilométeres körzetben. Valahogy már akkor sem tudtam azonosulni ezzel a nézettel, talán ezért sikerült a későbbiekben sok balesetet elkerülnöm. Még évtizedekkel ezelőtt a hideg téli éjszakában autózva, hajnali kettőkor a mellékutcák kusza szövevényében haladva, megszokásból balra pillantottam a kereszteződésben, ellenőrizve, nem felejti-e el valaki megadni a „jobbkezet”. A szellemidézés hitchcock-i valószerűtlen fordulataként a fagyos sötétben, kivilágítatlan drótszamarát hajtva, egy kerékpáros vágtatott el balról, a vészfékezéssel megállított autó előtt csupán néhány centivel. Abban az évszakban minden biciklista már régen téli álomra nyugtatta kétkerekűjét, én pedig mai napig sem értem, hogy a fényszóró előtt valójában mit jelzett felemelt jobb kezén égnek álló középső ujjával, amit közben úgy rángatott föl-le, mint egykoron a kalauzok a villamos mennyezetéről lógó indítócsengő húzókarját (de erre az ifjabb nemzedék nem emlékezhet). Ez nyilván a túlélés örömének sajátos ünnepi megnyilvánulása akart lenni.
A vezetés alapja az automatizmus
A tanulság mindettől függetlenül egyértelmű: minden tevékenységünk (beleértve az autóvezetést is) alapja az automatizmus. Begyakorolt mozdulatok, és idegpálya szintre beégett rutinok segítenek bennünket abban, hogy hibátlanul végezhessük feladatunkat. Ezért különösen fontos, hogy amikor a téli időszakban megváltoznak az útviszonyok, az ehhez szükséges rutinban is alkalmazkodjunk az új feltételekhez. Gyakorlópályák segítik a felkészülést, de emellett legalább ennyire fontos az autók felkészítése is a jeges körülményekre. Az évente visszatérő figyelmeztetés a téli gumik felszereltetésére éppúgy lényeges, mint az ablaktörlőlapátok ellenőrzése, az ablakmosó folyadék feltöltése fagyállóval, a hólánc, hólapát, jégkaparó, páramentesítő, zárolajozó bekészítése a csomagtartóba (bár ez utóbbit inkább a zsebünkben hordjuk, mert felesleges nézegetnünk az autóba gondosan bekészített kis spray-t az ablakon keresztül, ha a zár egyébként már befagyott). Szóval a felkészülést a gondolkodásmódba át kell vinni. Hiába gyakorolja valaki, milyen kormánymozdulattal kell korrigálnia, amikor kifarol az autója, ha a parkoló gépkocsiktól egy sávra szűkülő lejtős, havas úton araszolva nem képes helyesen dönteni: aki lejtmenetben hajt, lehetőleg annak kell félre állnia, mert a csúszós úton felfelé kapaszkodó jármű nem biztos, hogy újra el tud indulni. Az autóvezetést alapja az automatizmusA hegymenetben hajtó autósnak viszont számolnia kell a lassan lefelé ereszkedő szembejövő tehetetlenségével, ugyanis lehet, hogy nem tud megállni . A megállóból kiinduló autóbusz sem mindig képes tartani a sávot a száraz útviszonyok mellett megszokotthoz képest, és előfordulhat (főleg csuklós szerelvénynél) a farrész kilengése, kicsúszása. A gyalogosok váratlan szökkenései egy-egy pocsolya elkerülése érdekében, a jeges járdán bemutatott és az úttesten végződő becsúszó mozdulatok éppolyan velejárói lesznek a közlekedésnek, mint a szemből érkező jármű, akinek magabiztos és egyben fázós vezetője csupán öt forintosnyi felületen kaparta le a jeget a szélvédőről, és vérbeli kukkolóként e kis résen keresztül szemléli a forgalom izgalmas alakulását. Időben vegyük észre, ha nem kerültünk autóstársunk látómezejébe. A járművek köre néha váratlanul kibővülhet egy-egy dombról érkező szánkóval (jó esetben annak utasa a vészt felismerve még időben a hóba csusszant). Az eddig segítő beidegződéseink tehát most megújulásra szorulnak, ami tudatos felkészülést igényel. Az irányjelzőt azonban ezután se restelljük kitenni annak ellenére, hogy – úgy hisszük - egy lélek sem tartózkodik a környéken, mert amikor az aktuális napi gondok mellett nem tudunk majd annyira a vezetésre koncentrálni, az ilyen automatizmusok segítenek majd át bennünket az elfelejtés okozta veszélyes helyzeteken.

Szalonújdonságok

Ígéretünkhöz híven visszatérünk a Düsseldorfban megrendezett Caravan Salon 2014 kiállítás újdonságaira. Röviden szemezgetünk a legérdekesebbnek ígérkező fejlesztésekből. A lakókocsik és lakóautók világa a következő évre is számos meglepetéssel szolgál az érdeklődőknek.
La Strada, a kompakt lakóautók specialistájaAz olaszosan hangzó név ellenére német gyártó a La Strada, a kompakt lakóautók specialistája. Igazi kuriózum ebben a kategóriában a fűtött duplapadló, amelyet a zárt szekrényes felépítmény padozatán alakítottak ki. A hasznos kiegészítők, cipők tárolásán túlmenően megoldották a padló alatti tér fűtését, így kellemes meleget biztosítanak „talp alá valónak”.
A 2007-ben debütáló parkoló-segéd után a Volkswagen most a vontatás-segédet is bemutatta a kiállításon. A legújabb Passatban lehetett kipróbálni azt a fejlesztést, amelynek segítségével gyerekjáték a manőverezés még egy nagy lakókocsival is.
QUQUQ lakóautóA nagyobb egyterűek, mint például a mikrobuszok egy „csomaggal” átalakulnak egy egyszerű lakóautóvá. Az igen fantáziadús nevű QUQUQ egy 195 cm hosszú és 134 cm széles ágyat tartalmaz. Egy mozdulattal alakítható ki a fekvőalkalmatosság, amely még konyhát, mosogatótálat, gardróbot, és akár hosszú tárgyak pakolására is alkalmas tároló helyet rejt magában.
A magyar érintettségű Weinsberg egy teljesen új modellsorozattal rukkolt elő a kompakt lakóautó kategóriában CaraCompact néven. Az újszerű formavilág, ötletgazdag kialakítás nagy népszerűségre számíthat a kempingezés világával ismerkedők körében.
Sawiko BasicAz univerzális Wheely utánfutócsaládra építve a Sawiko egy költséghatékony modellel jelent meg Basic megjelöléssel. QUQUQ csomagA 350 kg teherbírású jármű ideális nagyméretű motorkerékpárok szállítására.
A lakókocsimozgató berendezések területén az AL-KO „mamutja” már az ikertengelyes lakóutánfutóknak is kínál megoldást. Függetlenül az alváz típusától és az előre kialakított „M” furatok meglététől, 2015 tavaszra az AL-KO Mammut a négykerekes karavánokat nógatja majd önálló manőverezésre.
A lakófelépítmény gyártók pedig szinte kivétel nélkül rengeteg fejlesztéssel rukkoltak ki a bemutatóra. Könnyen tehették ezt, mert a beszállítói háttéripar innovatív ötletekkel támogatta a tervezők munkáját.

Dethleffs c’ go modell Bürstner Nexxo Hobby heavy metal-os megjelenésű 560-as Premium lakókocsi

A Dethleffs c’ go modell sikere az igen kedvező árfekvésen túl, a kreatív megoldásokban is keresendő. Figyelemre méltó lelemények ötvözve a minőségi kialakítással lehet a siker záloga. A mindenkori trendet kialakító Bürstner részintegráltak bemutatkozása szintén kiemelkedő sikerrel zárult többek között a Nexxo típuscsalád keretében. A Hobby gyár meglepetése a rajongók számára a heavy metal-os megjelenésű 560-as Premium lakókocsi volt. A „dögös” felszereltség nem csupán nevében kapcsolódott a zenéhez, szolgáltatásában éppúgy kiszolgálta a kemény hangzás híveit.  T@bA retro utánérzésű T@b mára tényleg örökifjú Benjáminja a seregszemlének. A régmúlt idők stílusát idéző ifjú modell évtizednyi múltra tekint vissza, minden évben valami kis finomságot hozzátéve az előző évek megjelenéséhez. Eura MobilA Bimobil Mercedes alapra tervezett alkóvos felépítménye visz némi színt a Fiat Ducato meghatározó jelenléte mellé. Az olasz autógyár kitűnő stratégiával őrzi domináns szerepét az alapjárművek között, mérnökeit a kempingszektor kihívásainak megválaszolására sarkallva, mint ahogy az Eura Mobil sem tétlenkedett és a legújabb Ducato-ra egy igazán dekoratív, kompakt felépítménnyel lepte meg az érdeklődőket.
Pino Karavan Adria Altea4four
Az Adria dizájnerei szintúgy alapos munkát végeztek. Meghökkentő ötleteik átformálhatják a kempingjármű világot, ha pozitív visszhangra találnak a vevők körében. Magyarországon csak kis-lengyel néven emlegetik északi barátaink lakókocsi gyártmányait. Ezeken az alapokon nyugszik a kisméretű lakójárműveiről elhíresült törökországi cég, az ott gyártott Pino Karavan elé talán elég egy pár lovat befogni.

Bemutatónkat a következő számunkban folytatjuk, addig is élményekben gazdag olvasnivalót kívánunk!

 

Programajánló:

Keszthelyi Természetgyógyász NapKeszthelyi Természetgyógyász Nap

Időpont:  2014. november 22., szombat
Helyszín: Keszthely, Balaton Kongresszusi Központ és Színház

Az egész napos rendezvényre ellátogatók különböző egészségmegőrző tanácsokkal, alternatív gyógyászati kellékek, homeopátiás és bio készítmények kiállításával találkozhatnak a Balaton Színház aulájában. A szekciótermekben szakmai előadásokat hallgathatnak meg, méréseken és tornákon, koncerteken vehetnek részt az érdeklődők. A hatodik alkalommal megrendezésre kerülő nyílt napra a belépés díjtalan! (Fotó: goldmarkmk.hu)

VIII. Bánhorváti Lángos FesztiválVIII. Bánhorváti Lángos Fesztivál

Idópont: 2014. november 29., szombat
Helyszín: Bánhorváti, Sportcsarnok

Évente ismétlődő hagyományőrző gasztronómiai fesztivál, melyen megismerkedhetnek a bánhorváti lángos, a görhő, a herőce, a laska, a farsangi fánk titkával, miközben népzenei előadókat hallgatva elvegyülhetnek a vásári forgatagban. A fesztiválozókat házi pálinkával és forralt borral várják. A rendezvény látogatása ingyenes!
Fotó: banhorvati.hu


V. Karcagi Szent Miklós-napi Disznótor- és Házi Pálinka versenyV. Karcagi Szent Miklós-napi Disznótor- és Házi Pálinka verseny

Időpont:  2014. december 6., szombat
Helyszín: Karcag, Városi Sportcsarnok

A karcagi Szent Miklós-napi disznótoros- és házi pálinka versenyen mindenki megmutathatja, hogy övé a legfinomabb hurka és a legjobb pálinka. A kóstolni vágyók pedig remek gasztronómiai élmény részesei lehetnek. A disznótoros versenyen a feladat egy 100-200 kg-os sertés helyszínen történő hagyományos módon való feldolgozása. A rendezvényre látogatók a csapatok elkészült disznótoros ételeit megízlelhetik. Kóstolható ételek: Hagymás vér, frissen sültek (tüdős hurka, véres hurka, kolbász, pecsenye, , tepertő stb.), húsleves, káposztás ételek, tészta ételek. A Szent Miklós-napi házi pálinkák versenyén kizárólag valódi gyümölcspárlatok vesznek részt.
(Fotó:  hajduszoboszlo.varosom.hu)

 

Szerkesztette: Wald Krisztina

Tartalomhoz tartozó címkék: lakókocsi_KM Karavándor Hírmondó