A Karavándor magazin tartalmából (2014.06.16.):
- A Magyar Turizmus Zrt. legújabb nyári kampánya
- Húzó autó, húzós áron? - lakójármű vontatására alkalmas gépjármű vásárlásának alapvető szempontjai
- A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium módosítaná a KRESZ-t
- Top Gear Live Budapesten
- Ne csak magunkat lássuk! - kiegész í tő tükrök szerepe
„Ötletek vízen és vízparton”- nyári kampány indult belföldön
A Magyar Turizmus Zrt. nyári kampányt indít belföldön a vízparthoz kötődő aktív és kulturális turisztika jegyében. A reklámhadjárat célja, hogy kimozdítsa, és belföldi utazásra ösztönözze a magyar lakosságot a vízpartok közelébe, de nem csak fürdőzési céllal.
A felhőtlen nyári melegben vízpartjaink számtalan kikapcsolódási lehetőséget kínálnak, rengeteg vidám percet és kalandot ígérnek mindenki számára, kulturális programokkal, illetve aktív turisztikai lehetőségekkel összekapcsolva. A nemzeti turisztikai marketingszervezet induló kampányában ösztönzi és konkrét utazási csomagokkal éri el az összes régióban a nyaralásra vágyókat. Állóvizeink mellett folyóink mentén is akad bőven látni- és tennivaló. A kampány fontos célja, hogy a SZÉP kártya szálláshelyi felhasználását is tovább erősítse a belföldi turizmus élénkítése érdekében.
A hazai lakosság felé irányuló marketingkommunikáció célja egyrészt a szemléletformálás, másrészt konkrét ajánlatokkal ösztönözni a belföldi utazást.
Minden kaland egy lépéssel kezdődik! – Ötletek vízen és vízparton
Egy kaland százat csinál! – Fesztiválok egész nyáron
Ezek a szlogenek az idei, legújabb országos stratégiai termékkampánynak, mellyel a hazai lakosság figyelmét kívánják az itthoni nyári, vízparti üdülési lehetőségekre irányítani. A május közepétől július közepéig zajló kampányban nagy tavaink mellett szerephez jutnak a kisebb, ámde annál változatosabb kikapcsolódási lehetőségeket kínáló, még kevésbé ismert „vizes" úti célok is.
Felhívják a nyaralni vágyók figyelmét többek között a legjobb strandok, a nyár legjobb kulturális, gasztronómiai és családi fesztiváljaira.
A kampány kreatív anyaga július közepéig látható országszerte közterületi és járműreklámokon, nyomtatott médiumokban, valamint internetes felületeken.
Húzó autó, húzós áron?
A lakókocsik mérete és tömege szépen gyarapodott az elmúlt évtizedekben. A gazdagabb felszereltség, az igényesebb kialakítás az alapmodelleknél méretben és pénzben egyaránt felfelé mozdította az értékeket. Ennek megfelelően a húzásra használt autókkal szembeni követelmények is változtak. A korszerű dízelautók, a számítógéppel vezérelt benzinesek ma már teljesítményben és nyomatékban többszörösét tudják az egykori csúcstechnológia 100 LE alatti modelljeinek. Hihetetlen, de a modern egyliteres kis erőforrások többre képesek, mint az egykori kétliteres „óriások”. És akkor még nem beszéltünk a divatos, és elterjedt 2000 köbcenti körüli korszerű autókról, amelyek teljesítménye kilowattban mérve is bőven meghaladja az egykori lóerőket. Megnőtt tehát a választék, ha korszerű lakókocsinkhoz megfelelő húzóautót szeretnénk vásárolni. És akkor jön a szokványos kérdés: újat, vagy használtat? Melyik a drágább? A kedvezőbb árkategóriájú új, vagy az egyébként magasabb árfekvésű, de árából sokat veszített használt?
A vontatáshoz választott autót, össze kell „hangolni” a lakókocsi méretével. A megfelelő jogosítványhoz a forgalmi engedélyben szereplő értékek a döntőek. Az autó és a lakókocsi papírok szerinti össztömege együttesen nem haladhatja meg a 3500 kg-ot az úrvezető engedéllyel rendelkezők számára (ez a „C” kategóriás jogosítványra is vonatkozik), sőt az autó üres tömegének nagyobbnak kell lennie, mint a lakókocsi megengedett össztömege (kivétel, ha ez az érték a 750 kg-on belül marad). Aki rendelkezik az „E” kiegészítő kategóriával, annak csak a második megkötésre kell figyelnie: az autó forgalmijában feltüntetett vontatható (utánfutó kivitelétől függően fékezett vagy fékezetlen) tömeg értéke haladja meg a vontatmány tényleges „guruló” tömegét (azaz, amennyit a lakókocsi egy mérlegen nyom). Itt már nem a papír számít, tehát egy 1000 kg öntömegű, 1300 kg megengedett össztömegű lakókocsi esetében a vontató autó megengedett össztömege maximum 2200 kg lehet, de a saját tömegének minimum az 1300 kg-ot el kell érnie, ha a vezető „B” vagy „C” kategóriás jogsival rendelkezik. Amennyiben a nehéz pótkocsi vontatására feljogosító „E”-t sikerült megszereznie, akkor az előbbi kikötések nem érdekesek, de az autó vonóhorga (forgalmiba történt bejegyzés szerint) alkalmas legyen legalább 1000 kg vontatására (vigyázat, akkor a példa szerinti lakókocsiba egy tollpihe se kerülhet, mert a tényleges tömege nem lépheti át ezt az 1000 kg-ot). Az autóvásárláskor ezekre az „ökölszabályokra” úgy kell figyelni, mint a porcelánkészlet csomagolására: nem érdemes az üres helyre benyomni a csészét, hiába csak egy milliméter hiányzik, előbb-utóbb valami történni fog (a porcelánnál inkább előbb…).
És akkor elérkeztünk a választáshoz: a tömegadatokat megismertük, most következzen az anyagi és műszaki mérlegelés!
Újautó mellett szóló érvek:
- Egyénre szabott felszereltség és műszaki jellemző.
- Garanciális feltételek (gyártmánytól függően az autómentéstől akár a szállás kifizetéséig terjedhet).
- Színre, fazonra, stílusra viszonylag szabad választás (a távol-keleti autók esetében ez kissé korlátozottabb, ha ott gyártották őket).
- Nincs rejtett műszaki hiba (ha mégis, akkor előtérbe kerül a garancia kérdése), garantált megbízhatóság.
- Gyári vonóhorog (ahol csak lehet, ehhez ragaszkodni kell, az utólagos kereskedői felszerelés tartogathat kellemetlen meglepetéseket).
- Általában kedvezőbb fizetési konstrukciók.
- Rizikómentes tulajdonszerzés (névre írt forgalmi).
- Adott esetben megbízható szerviz háttér.
- Az esetlegesen meglévő autó értékesítésénél/beszámításánál a kereskedő rugalmasabb lesz új gépkocsi vásárlásakor.
Újautó ellen szóló érvek:
- Tetemes értékvesztés az első pillanattól (a régebbi évjáratú olvasók még emlékezhetnek a Merkúr rendszerére, ahol az évekig várt autó akár másfélszeresét érte átvételkor, mint amennyit a pénztárba fizetni kellett érte, na ez az idő elmúlt).
- Az elkerülhetetlen karosszériasérülések, karcolások sokkal nagyobb bosszúságot okoznak.
- Az egyszeri anyagi megterhelés (vagy törlesztő részlet) lényegesen magasabb, mint használtautó esetében.
- Ritkább, de nem elhanyagolható szempont, ha egy-egy kiforratlanabb új típus, esetleg konstrukciós hibákat rejt (érdemes alaposan tájékozódni, mely gyártmányok lehetnek érintettek, hiszen az ingyenes javítás nem kárpótolja a szervizbehordásra fordított időt).
- Amennyiben a garancia nyújtásához kötelezően előírt szervizelési periódus költségeibe „bújtatott részletfizetést” kalkulált a gyár, akkor a pozitív szakmai gondosság előjelet válthat, tehát az egyes márkák melletti érvek összegyűjtésekor erre is figyelni kell.
Mindent egybevetve, egy új jármű vásárlásakor nem csupán a négy keréken guruló családi kedvencet vesszük meg, hanem a márkát is! A hozzá tartozó szolgáltatásokat: szerviz minősége, alkatrész ellátottság, műszaki tanácsadás (vásárlás előtt és után). Divatosabb kifejezéssel élve az aftersales gondoskodást. A mérlegelendő szempontok közé tartoznak a laikus szemnek láthatatlan tényezők is, mint például az értéktartás/eladhatóság, környezetvédelem, a gyártó felelős gazdasági magatartása. (Egykoron, ha például valaki fékbetétet akart vásárolni, bizony még hallhatta az érvek között: „Ezt vedd meg, ez a legolcsóbb… hogy miből készült? Lári-fári! Ötven éve ebből készül, és kinek mi baja lett belőle!? Egyébként sem viszed haza! Ahol fékezel, az ott marad… aztán eloszlik és kész!” Manapság talán kicsit nagyobb felelősséggel viseltetünk ez irányban.)
A pénztárca persze szigorú úr, amennyiben rövidre fogja a takarót, akkor marad a használt autó. Minden esetben csak az anyagi keretünk befolyásolja a választást? Nézzük a más által már kipróbált járművek piacát!
Használtjármű mellett szóló érvek:
- A meglévő „készletek” nagyságrenddel bővebbek, mint az új járművekre korlátozódó modellek esetében.
- A szerencse és a szakértelem jó esetben a valós piaci értéknél kedvezőbb vételt hozhat.
- A vásárlás első pillanatától „kézzel fogható” a termék, (elvileg) egyértelmű, mit veszek.
- Szerencsés választás után kisebb értékvesztés.
- Az újonnan beszerzett karosszériasérülések, karcolások kisebb bosszúsággal járnak.
- Az egyszeri anyagi megterhelés (vagy törlesztő részlet) lényegesen alacsonyabb lehet, mint újautónál.
- Szabadabb szervizválasztási lehetőség.
- A meglévő vonóhorog (feltehetően) egyezik a forgalmiban szereplő adatokkal, ezért biztosabban kalkulálható.
Használtjármű ellen szóló érvek:
- Korlátozott, nehezen érvényesíthető garanciális feltételek (egyedi esettől/kereskedőtől függően).
- Rejtett műszaki hiba, megtévesztő futásteljesítmény adatok, korábbi sérülés kockázata.
- Ugyan kedvezőbb árak, de többnyire rosszabb kondíciók részletfizetésnél.
- Kellő körültekintést igénylő tulajdonszerzés (névre írt forgalmi), az eladó/kereskedő megbízhatósága kiemelt fontosságú.
- Többnyire kedvezőtlenebb kereskedői feltételek a meglévő autó beszámításánál.
- Komoly kompromisszumot igénylő felszereltség és műszaki jellemzők.
- Az üzletkötés kockázata lényegesen magasabb még szakértői segítséggel is.
- Hátrányos hatósági adatkezelés: a tehermentesség, az elidegenítési tilalom, a tulajdonos személye, a jármű „előélete” gyakorlatilag elérhetetlen, még azon adatokra vonatkozóan is, amelyek a hatóság számára ismertek (Támogatandó a kereskedések helyzetét?).
- Hitelesnek tűnő szervizkönyv esetében sem egyértelműen leinformálható a jármű teljes műszaki előélete.
- Azonnali költségek a vételáron felül (átíratás, alapszerviz… stb.)
A megalapozott bizalom tehát kiemelten fontos tényező, nem véletlen hát, hogy a kereskedőtől vásárlás mind nagyobb teret nyer, és a közvetlen tulajdonostól megvett autó inkább csak ismerősöknél fordul elő. Persze sokan bíznak az emberismeretükben, viszont a nepperek még jobban ismerik a vevőket. A vásárlást követő átvizsgálás nem bizalom kérdése, hiszen a legjobb szándékú eladó is tévedhet, illetve a használt járműnél bizony az elhasználódás hamarabb okozhat meghibásodást. A vezérlés megújítását (vezérmű szíj, feszítőgörgő… stb. csere), olajcserét tényleg csak holtbiztos információk alapján szabad kihagyni. A fékellenőrzés és a kormány felülvizsgálata az egyéb biztonsági felszerelésekkel együtt jól felfogott saját érdeke a vevőnek. A legnagyobb gondosság ellenére számolni kell vele, hogy az egykori tulajdonos megbízhatóságától teljesen függetlenül a generátor, az üzemanyag ellátórendszer, tengelykapcsoló, ajtózár, elektromos rendszer százezer kilométer elérése után bármikor „feladhatja a harcot”. Ez pedig bizony olyan költségeket eredményezhet, ami egy értékesebb használtautó esetén az új jármű javára billentheti a mérleg nyelvét.
Tervezett változás a KRESZ-ben
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium módosítaná a KRESZ-t az állampolgároktól és szakemberektől begyűjtött javaslatok alapján. A több tervezett közül a lakójárművel közlekedők számára a vészvillogós torlódásjelzésre vonatkozó változás a legfontosabb.
A gyorsforgalmi utakon torlódáshoz érkező autósok - a ráfutásos balesetek elkerülése érdekében - az irányjelzők kötelező működtetésével figyelmeztethetik lassításukra a körülöttük, mögöttük haladókat. Ez a megoldás külföldön már bevett gyakorlat, egyes autók vészfékezéskor több mint tíz éve maguktól aktiválják a vészvillogót. Lakójárművek esetében kifejezetten fontos a kellő előretekintés, hiszen nem átlag tömegű járművekről van szó, illetve a vontatmány kilengésének megakadályozása is rendkívüli óvatosságot és átgondolt manőverezést igényel vészhelyzet esetén.
Az előírás bevezetésével az autópályán vagy autóúton történő ütközések számát kívánják csökkenteni.
Budapestre érkezik a Top Gear Live, a világ legnagyobb autós showja
A Top Gear Live show látványos mutatványaival, szuper-verda parádéjával és a legabszurdabb átalakításokon átesett autóival 5 évnyi turnézás után, először érkezik hazánkba, csupán egyetlen napra, 2014. július 1-én.
A BBC díjnyertes Top Gear TV műsorán alapuló show szélvészként söpört már végig a világ legnagyobb arénáin, teltházas előadásokat produkálva négy földrészen. Az előadásokban szerepel a Top Gear három műsorvezetője – Jeremy Clarkson, Richard Hammond és James May. A Top Gear Live egy látványos autós show-t kínál izgalmas mutatványokkal, csattanásokkal, darabokra törésekkel, zuhanásokkal, speciálisan átalakított autókkal és természetesen a híres Top Gear humorral.
A lenyűgöző előadásokhoz minden évben 135 kamion, 3 hajó, egy teherszállító repülő, 94 autó és több mint 150 garnitúra abroncs szükségeltetik a lélegzetelállító effektek és pirotechnikai trükkök és mutatványok végrehajtásához.
„A Top Gear autós tévéműsorát átgyúrtuk egy kicsit, és elkészítettük belőle a világ leglátványosabb autós színházi show-ját. Nem kevesebbre vállalkoztunk, mint hogy megpróbáljuk élőben is megvalósítani a Top Gear legjobb elemeit. Kétség nem fér hozzá, hogy óriási sikerünk lesz!” -- Jeremy Clarkson
A budapesti showra kapható jegyekről bővebb tájékoztatást a www.topgearlive.hu oldalon keresztül kaphat.
Ne csak magunkat lássuk!
Legyen az vontatás vagy járművezető képzés, a biztonságos közlekedés alapfeltétele a körültekintő járművezetés - átvitt és szó szerinti értelemben egyaránt! Megnyugtató feltételeket biztosít, ha megfelelő látószögben vissza lehet tekinteni a vontatmány mellett. Amennyiben a húzójármű szélessége ezt nem teszi lehetővé, akkor kiegészítő póttükrök gazdag kínálatából lehet választani: az igen kedvező áron kapható, gumiszalaggal rögzíthető univerzális póttükröktől az autómárkára, típuscsaládra, sőt gyártási évre meghatározott, kiegészítő tükrökig!
Mire kell figyelni a póttükör kiválasztásánál?
- Felesleges a szükségesnél hosszabb karú póttükröt választani, így javítható a stabilitása!
- Az alapjármű tükörkarja gyenge? Akkor a lehető legkönnyebb tükörre van szükségünk!
- Mindkét oldalon egyforma méretű és alakú az autónk visszapillantó tükre?
- Megfelelő rögzítőperem áll rendelkezésre a póttükör rögzítéséhez?
- Gyakran kell fel/leszerelni a kiegészítő tükröt, vagy fontosabb a minél stabilabb rögzítés?
- Ha különböző autótípusokon akarjuk használni, akkor univerzális kivitelt válasszunk!
- Osztott látómezőt szeretnénk a közeli és a távolabbi forgalom figyelemmel követéséhez?
- A síktükör ugyan nem torzít, viszont kisebb teret mutat be!
- A domború tükör látótere nagy, de meg kell szokni a torzításból eredő arányokat!
- Kötelező vontatásnál vagy járművezetés oktatásnál a póttükör?
Amennyiben a járművezetés biztonsága megköveteli, akkor mindegy, hogy kötelező-e a tükör! Az oktatásnál előírás a használata, a vontatásnál pedig követelmény, hogy a járműszerelvény mellett szabadon hátra lásson a vezető!
Mire kell ügyelni felszereléskor?
A póttükör rögzítése megfelelő legyen! A gumiszalagos kiviteleknél nem szabad "vékonyra" túlfeszíteni a szalagot, mert elszakadhat. A fogókarmok biztosan illeszkedjenek az autó tükrére, ne lehessen oldalirányban könnyen elhúzni, mert akkor könnyen kilazulhat. Az alakzáró kötések biztosítják a lehető legstabilabb használatot!
Ellenőrizzük le, hogy az autó eredeti tükrének a mozgásait ne akadályozza (például megálláskor automatikus bezáródás, vagy az elektromosan állítható belső tükörlap nehogy nekifeszüljön a póttükörnek, mert eltörhet, vagy lefeszítheti a kiegészítő tükröt!
Mire vigyázzunk használatkor?
Amikor nincs szükségünk a kiegészítő tükörre, azonnal szereljük le az autónkról. A szembejövő nagy teherautóktól minél nagyobb oldaltávolságot hagyjunk, így elkerülhetjük, hogy a menetszél "lerántsa" a tükröt. Amennyiben szokatlanul rezeg a póttükör, inkább álljunk félre egy parkolóba és ellenőrizzük, nem lazultak-e meg a kötések. Az esetleges rezgés egyébként nem feltétlenül a kiegészítő tükör miatt tapasztalható, lehet, hogy az autó eredeti gyári visszapillantójának a karja nem elég erős!
Hogyan állítsuk be a póttükröt?
Járműszerelvény esetén álljunk egyenesbe a vontatmánnyal, különben csalóka képet kaphatunk. Optimális esetben vagy a póttükörben, vagy az autó eredeti visszapillantójában látható legyen a vontatmány kereke. Így nemcsak a szerelvény helyzetével lehetünk folyamatosan tisztában, de egy esetleges gumidefektet is azonnal észre lehet venni, ami egyébként az utánfutóknál nem érezhető olyan egyértelműen, mint a húzóautónál.
A vontatmány helyzetjelző fényei lehetőleg ne legyenek a póttükör látómezőjében, mert az vezetés közben zavaró hatású!
Szerkesztette: Wald Krisztina