Az oldalunk sütiket (Cookie) használ a működése során. Amennyiben nem szeretné ezeket engedélyezni, úgy böngészőjében letilthatja a sütik elfogadását, de akkor nem biztos, hogy az oldal rendben fog működni. Dönthet úgyis, hogy nem lép tovább az oldalunkra! Mi a törvényes feltételek betartása mellett alkalmazzuk a sütiket. Bővebb információt találhat az Adatvédelmi Nyilatkozat menüpont alatt!
Termékcsoportok:

Biztonsági kapcsolófej lakókocsin és pótkocsin

Karavándor magazin (Fotók: AL-KO)
Biztonsági kapcsolófej lakókocsin és pótkocsin

A biztonsági kapcsolófej vagy, ahogy elterjedten (bár nem pontosan) nevezik, a kapcsolófej-stabilizátor nagyon nagymértékben megnöveli a vontatmány vezetésének biztonságát. Például az ATC menetstabilizátorral kombinálva még a régebbi húzójárművek is képesek a legmodernebb biztonsági elvárások teljesítésére. A nagytömegű ló-szállító utánfutók, magasépítésű elárusító-kocsik, különleges felépítményű (például kajak-, repülő-, hajó vagy más sporteszközök szállítására alkalmas) pótkocsik nélkülözhetetlen tartozéka a biztonsági kapcsolófej, hiszen gyakran olyan nagyteljesítményű gépkocsival vontatják ezeket a járműveket, hogy egy ilyen szerelvény magabiztos uralásához feltétlenül szükség van erre a biztonsági felszerelésre.

A vonógömbre ható biztonsági kapcsolófej számos kivitele elterjedt, de a használatáról a legfontosabb tudnivaló a vonóhorog szárazon tartása! Míg a hagyományos kapcsolófej igényli a vékonyan bezsírozott vonógömböt, a stabilizátoros változatnál ez TILOS, sőt feltétlenül zsírtalanítani kell a kapcsolódó felületet!

Fontos jellemző a vontatmány tömege, hiszen ma már 3000 kg felett erősebb biztonsági kapcsolófejre van szükség. Mit sem ér azonban a legkorszerűbb berendezés is, ha a felkapcsolást követően nem zárják a szorítópofákat, azaz a csillapítóhatást - a stabilizátoros kapcsolófej lényegét - kiiktatják a kapcsolódásból.
Ahogy minden eszköz, így a biztonsági kapcsolófej is karbantartást igényel. A biztos kapcsolatot létrehozó szorítópofák fognak rá a vonógömbre, biztosítva a belengő és szitáló mozgást csillapító kapcsolatot, azonban ez a gyakorlatban súrlódó (tehát kopásnak kitett) felületeket jelent. Időről-időre szükséges lehet a tisztítás, esetleg a szorítópofák cseréje, régebbi kiviteleknél pedig a komplett átnézés és szükség esetén a javítás.

Vészhelyzetben sokkal nagyobb eséllyel stabilizálható a vontatmány nemkívánatos mozgása. Előzéskor (akár mi előzünk, akár az általunk vezetett szerelvényt előzik meg) a két jármű között fellépő légáramlás szívóhatást fejt ki, ami a járművek bizonytalan mozgását eredményezi. Hasonló a helyzet a vályúképződéssel sújtott útszakaszokon, ami az autópályák külső sávjában nem ritka jelenség. A vontatmány kerekének defektje, a helytelen sebességválasztás, a hibás rakodás, a félig feltöltött nagyméretű víztartály szintúgy váratlan viselkedést okoz a járműszerelvény futásában.

A külső tényezők közül a híd, illetve az alagúthatás akkor is hirtelen oldalszéllökésekkel járhat, amikor erre egyébként a vezető nem számít. A biztonsági kapcsolófej a rakoncátlankodó vontatmány megfékezésében nagy segítséget nyújt, egy esetleges vészfékezés okozta oldalra kitörési kockázat pedig lényegesen kisebb. 

A működési elv egyszerű: A vontatmány felkapcsolása után (típustól függően) egy rögzítő karral biztosítani kell a biztonsági kapcsolófejet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a belengést (a korszerű kiviteleknél a bólintó mozgást is) a fékpofákkal akadályozzák meg. A szorítópogácsák ráfognak a vonógömbre, ezáltal biztos kapcsolatot teremtenek a vontatmány és a húzójármű között. Ezért nem szabad zsírozni az érintkező felületeket, hiszen a csillapító hatás jelentősen csökken. A szorítópofák állapotát általában leleményes jelzőpecek mutatja, amely felhívja a figyelmet az esedékes betétcsere elvégzésére. A menet közben előforduló ropogó hang a tisztítás szükségességére hívja fel a figyelmet. Manőverezéskor (tolatás, parkolás) az említett rögzítő kart oldva megszüntethető a szoros kapcsolat és a hagyományos kapcsolófejeknél megszokott módon történhet a járműszerelvény mozgatása.

A könnyű kezelhetőségről ergonomikus, formatervezett kialakítás gondoskodik. Egy korszerű biztonsági kapcsolófej nem csupán hasznos eleme az utánfutónak, de még a díszére is válhat. A helyes felkapcsolási folyamat a következő:

  1. A vonógömb (vonóhorog) megtisztítása a szennyeződésektől (zsírtól, olajtól, portól, festék lepattogzódástól).
  2. A kapcsolófej felcsatolása a szokásos módon, akár a hagyományos egyszerű kiviteleknél. A kapcsolókar megemelésével válik szabaddá a vonóhorgot befogadó gömbágy (feltéve, hogy külön kapcsolókarral felszerelt).    
  3. A vonógömbre csatlakozás ellenőrzése, a kapcsolófej tetején elhelyezett gomb kiemelkedésével megjelenik egy zöld színű jelzés. Ez utal arra, hogy a kapcsolódás teljes egészében létrejött, nem csupán a vonógömb tetejére ült fel a kapcsolófej
  4. Az orrkereket fel kell tekerni úgy, hogy a függőlegesen álló tartóoszlop alján található két bevágásban az orrkerék tartóvillája rögzüljön, majd a rögzítőbilincs kilazítása után ütközésig fel kell húzni a szerkezetet és a bilincs meghúzásával biztosítani kell.
  5. (Csak az AKS 1300 típus esetében: a szorító tárcsát addig kell tekerni, amíg egy kattogó hang nem jelzi, hogy a fékező pofák rászorultak a gömbfejre. Más típusnál ez a lépés kimarad)
  6. A szorítókart közel vízszintes helyzetig lefelé nyomva rá kell nyomni a szorítópofákat a vonógömbre, így biztosítva vontatáskor a csillapító hatást.
  7. A vontatmány méretétől függően a szakadó kötelet vagy a biztosítóláncot be kell akasztani a húzójármű vonószerkezetén kialakított horogba vagy szembe.
  8. Az elektromos rendszer csatlakoztatása a 12V-os aljzathoz, a pótkocsi jelzőfényeinek ellenőrzése a helyes és egyértelmű működés szempontjából.

A biztonsági kapcsolófejet javíttatni szeretném vagy alkatrészt keresek hozzá:


Tartalomhoz tartozó címkék: Tudjuk hogy használni tudjuk