- Biztonsági kapcsolófej javíttatása
- Előnyök a veszélyes forgalmi helyzetekben
- Működési elve, a megfelelő használat
- Lakókocsi, pótkocsi biztonságos felkapcsolása
Vészhelyzetben sokkal nagyobb eséllyel stabilizálható a vontatmány nemkívánatos mozgása. Előzéskor (akár mi előzünk, akár az általunk vezetett szerelvényt előzik meg) a két jármű között fellépő légáramlás szívóhatást fejt ki, ami a járművek bizonytalan mozgását eredményezi. Hasonló a helyzet a vályúképződéssel sújtott útszakaszokon, ami az autópályák külső sávjában nem ritka jelenség. A vontatmány kerekének defektje, a helytelen sebességválasztás, a hibás rakodás, a félig feltöltött nagyméretű víztartály szintúgy váratlan viselkedést okoz a járműszerelvény futásában.
A külső tényezők közül a híd, illetve az alagúthatás akkor is hirtelen oldalszéllökésekkel járhat, amikor erre egyébként a vezető nem számít. A biztonsági kapcsolófej a rakoncátlankodó vontatmány megfékezésében nagy segítséget nyújt, egy esetleges vészfékezés okozta oldalra kitörési kockázat pedig lényegesen kisebb.
A működési elv egyszerű: A vontatmány felkapcsolása után (típustól függően) egy rögzítő karral biztosítani kell a biztonsági kapcsolófejet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a belengést (a korszerű kiviteleknél a bólintó mozgást is) a fékpofákkal akadályozzák meg. A szorítópogácsák ráfognak a vonógömbre, ezáltal biztos kapcsolatot teremtenek a vontatmány és a húzójármű között. Ezért nem szabad zsírozni az érintkező felületeket, hiszen a csillapító hatás jelentősen csökken. A szorítópofák állapotát általában leleményes jelzőpecek mutatja, amely felhívja a figyelmet az esedékes betétcsere elvégzésére. A menet közben előforduló ropogó hang a tisztítás szükségességére hívja fel a figyelmet. Manőverezéskor (tolatás, parkolás) az említett rögzítő kart oldva megszüntethető a szoros kapcsolat és a hagyományos kapcsolófejeknél megszokott módon történhet a járműszerelvény mozgatása.
A könnyű kezelhetőségről ergonomikus, formatervezett kialakítás gondoskodik. Egy korszerű biztonsági kapcsolófej nem csupán hasznos eleme az utánfutónak, de még a díszére is válhat. A helyes felkapcsolási folyamat a következő:
- A vonógömb (vonóhorog) megtisztítása a szennyeződésektől (zsírtól, olajtól, portól, festék lepattogzódástól).
- A kapcsolófej felcsatolása a szokásos módon, akár a hagyományos egyszerű kiviteleknél. A kapcsolókar megemelésével válik szabaddá a vonóhorgot befogadó gömbágy (feltéve, hogy külön kapcsolókarral felszerelt).
- A vonógömbre csatlakozás ellenőrzése, a kapcsolófej tetején elhelyezett gomb kiemelkedésével megjelenik egy zöld színű jelzés. Ez utal arra, hogy a kapcsolódás teljes egészében létrejött, nem csupán a vonógömb tetejére ült fel a kapcsolófej
- Az orrkereket fel kell tekerni úgy, hogy a függőlegesen álló tartóoszlop alján található két bevágásban az orrkerék tartóvillája rögzüljön, majd a rögzítőbilincs kilazítása után ütközésig fel kell húzni a szerkezetet és a bilincs meghúzásával biztosítani kell.
- (Csak az AKS 1300 típus esetében: a szorító tárcsát addig kell tekerni, amíg egy kattogó hang nem jelzi, hogy a fékező pofák rászorultak a gömbfejre. Más típusnál ez a lépés kimarad)
- A szorítókart közel vízszintes helyzetig lefelé nyomva rá kell nyomni a szorítópofákat a vonógömbre, így biztosítva vontatáskor a csillapító hatást.
- A vontatmány méretétől függően a szakadó kötelet vagy a biztosítóláncot be kell akasztani a húzójármű vonószerkezetén kialakított horogba vagy szembe.
- Az elektromos rendszer csatlakoztatása a 12V-os aljzathoz, a pótkocsi jelzőfényeinek ellenőrzése a helyes és egyértelmű működés szempontjából.
A biztonsági kapcsolófejet javíttatni szeretném vagy alkatrészt keresek hozzá: